Hari Minggu Biasa Ke 21







Antifon Pembukaan ;dengarkanlah doa ku ya Tuhan,jawablah aku.Selamatkanlah hamba Mu yang percaya kepada Mu.kasihanilah aku,ya tuhan ku,kepada Mu lah aku berseru sepanjang hari.

Kata Pembukaan:Didalam masyarakat yang disebut Gereja kristus menduduki tempat utama.Tiada orang lain yang dapat menggantikan Nya,para uskup tidak dan Sri Paus pun tidak.Petrus dan pengganti-penggantinya mendapat tugas dari Kristus sendiri untuk memelihara cinta kasih persaudaraan.Seperti Yesus pula,Petrus dan para penggantinya adalah hamba,pelayan semua orang dan kita semua sesama saudara bertugas membantu dan melayani Gereja dan dunia.Kekuasaan Gereja adalah kekuataan pelayanaan untuk membantu semua bangsa.semoga pertemuaan kita ini mendorong kita untuk lebih bersatu,lebih rukun dan lebih melayani Gereja dan umat manusia.

Bacaan I - Yesaya 22;19-23 Nubuat ini menyatakan pengangkataan seorang penguasa sebagai pengganti pejabat tinggi yang telah melalaikan tugasnya.Ia akan melaksanakan perintah-perintah raja dengan cermatnya.Untuk itu diberikan kepadanya lambang kekuasaan;anak kunci.Di dalam pemerintahaan itu takkan terjadi sesuatu tanpa mendapat izin daripadanya.Yesus akan mengingatkan Pterus mengenai nubuat ini pada saat Petrus diserahi kunci-kunci kerajaan surga.Dan ternyata Petrus lah yang membukakan pintu-pintu Gereja bagi orang kafir.

Antarbacaan :R : kasih setia Mu ya Tuhan tetap selama-lamanya,karya tangan Mu takkan gagal.
* Ya Tuhan,aku bersyukur kepada Mu dengan segenap hati aku bersyukur bagi Mu dihadapan para malaikat.Aku bersujud ke arah rumah mu yang kudus.

* aku memuji nama Mu kerana kasih dan kesetiaan Mu.Engkau mengagungkan nama dan janji mu melebihi segala sesuatu.Di kala aku berseru,Engkau mendengarkan daku,Engkau menambah kekuataan batin ku.

* Meskipun Tuhan mahaagung,Ia memperhatikan orang hina,meskipun mahatinggi,Ia sudi mendengarkan daku.Kasih setia mu,ya Tuhan,tetap selama-lamanya,karya tangan Mu takkan gagal.

Bacaan II - Rm 11:Sebagai penutup ketiga bab yang menunjukkan bahawa kaum kafir menggantikan kedudukan umat Yahudi dalam rencana penyelamataan,maka Paulus menulis sebuah madah pujian tentang kebijaksanaan Allah.Ayat-ayat itu praktis dikutip dari Kitab Suci.kiranya dapat dianggap bahawa Paulus di sini teringat akan Gereja,Israel baru,tempat Israel pertama menjadi kenyataan.

Pengantar Injil :Alleluia...Alleluia... Engkaulah Petrus dan diatas wadas ini akan Ku dirikan Gereja Ku dan kerajaan maut takkan mengalahkannya...Alleluia

Bacaan Injil - Mat 16:13-20Telah tibalah saatnya Yesus lambat laun menerangkan kepada para murid bahawa jalan menuju kemuliaan adalah salib.Ia mau mencoba iman mereka dan menuntut niat pribadi mereka.Orang telah banyak membicarakan Dia.tetapi bagaimanakah pendapat para murid sendiri?Maka Petrus atas nama kelompok menjawab dengan pengakuan imannya.Pengakuan itu rupanya suatu ilham adikodrati mengenai misteri Yesus Putera Allah.Bersama dengan kunci-kunci Simon menerima pula nama barunya yang menggambarkan panggilannya.Batu sendi Gereja yang tak tampak kini nampak bagi dia.Kristus yang bangkit.Bersama dengan para rasul lainnya Petrus akan menunaikan tugasnya melayani Gereja yang ikut serta memeliki kekuasaan yang sama.

Menghayati ekaristi dalam hidup.Kristus mahu memastikan kelanjutan perutusan dan GerejaNya.Maka diserahkanNya hal itu kepada Roh Kudus yang tak tampak dan kepada pelayanan para rasul serta para penggantinya yang tampak>petruslah yang memimpin dewan itu pertama-tama.Gereja selanjutnya berkembang dan kita batu-batu hidup dalam bangunan Allah itu,hendaknya membantu dalam pembangunan itu dengan iman kita.