Hari Minggu Biasa Ke 17

Kerajaan Allah seumpama harta dan seorang pedagang yang mencari mutiara yang indah

 Antifon Pembukaan -
* Allah bersemayam di tempat Nya yang kudus.Dialah yang menghimpun umat Nya dalam rumah Nya.Dia sendirilah yang memberi kekuataan dan keberanian kepada umat Nya.

Kata Pembukaan :
Bila seorang tokoh politik tidak dapat mengandalkan pengikut-pengikut dan pejuang-pejuangnya lagi,maka ia akan menjadi sangat peka.Ia akan cepat sekali melihat keterbatasan dirinya,kekurangannya dan kesepiannya.Maka akan tibalah saat terungkapnya kebenaran.Bagi Raja Salomo,saat itu adalah saat rahmat,saat keyakinan bahawa Allah lebih setia daripada manusia dan bahawa Ia bersedia mencurahkan roh kebijaksanaan dan pengertian kepada siapa pun yang memohonnya.Sekalipun hidup perseorangan kita sendiri brengset dan umat manusia sendiri kacau bilau,namun roh itulah yang harus membimbing kita dalam melilih muatira indah atau harta karun yang terpendam.Pertemuan kita ini hendaknya memberi kepercayaan bahawa kebijaksanaan Tuhan akan membimbing kita dalam pemilihan itu,sebab Dialah yang memanggil kita dan pasti akan meningkatkan kselamataan semua orang yang mencintai Dia.

Bacaan I - 1Raj 3:5,7-12
'Engkau telah memohon kebijaksanaan bagi diri mu".Bukan Usia lanjut,bukan kekuasaan dan kekayaan yang dimohon oleh Salomo,melainkan kebijaksanaan untuk memimpin umat Tuhan seturut kehendakNya dan sesuai dengan tugas yang di serahkan kepadanya.

Antarbacaan :
R : Betapa besar cinta ku kepada hukum Mu.

* Ya Tuhan,berpegang pada sabda Mu,itulah kekayaan hati Mu.Hukum dari mulut Mu sangat berharga bagi ku,melebihi ribuan keping emas dan perak.
* Semoga kasih setia Mu menghibur aku,sesuai dengan janji Mu kepada hamba Mu.Semoga aku hidup kerana rahmat Mu sebab aku suka akan hukum Mu.
*Itulah sebabnya aku mencintai perintah Mu melebihi emas yang paling murni.Itulah sebabnya aku hidup sesuai segala titah mu,segala jalan dusta ku benci.
Sabda Mu mengagumkan,ya Tuhan,aku berpegang padanya.singkapkanlah sabda Mu yang memberi terang yang memberi pengertian kepada orang yang bersahaja.

Bacaan II - Rm8-28-30
"Allah menentukan dari semula agar kita menjadi serupa dengan gambaran Putera-Nya".

Umat memantapkan harapan,Paulus mengingatkan kita akan segala sesuatu yang telah dilakukan Tuhan bagi kita.sekali lagi digambarkannya bermacam langkah perencanaan Tuhan bagi kita.Juga hubungannya satu sama lain diperlihatkannya.Digambarkannya apa yang telah diketahui oleh Tuhan sebelumnya,apa yang telah ditentukan sebelumnya,siapa yang diselamatkan dan siapa yang dimuliakanNya.tuhan akan melaksanakan rencanaNya dan menyelesaikanNya dengan baik.Ia akan membuat kita serupa dengan PuteraNya yang menjadi citraNya (Flp 3:21).

Pengantara Injil :
* Alleluia..Alleluia....Terpujilah Engkau,Tuhan langit dan bumi,sebab misteri kerajaan Kau nyatakan kepada kaum sederhana...Alleluia.

Bacaan Injil - Mat 13:44-52
* "Ia menjual seluruh miliknya lalu membeli ladang itu".

Perumpamaan rumput diantara gandum membicarakan soal perbedaan yang baik dengan yang jahat.Perumpamaan jala membicarakan hukuman bagi sijahat.Di cela-cela itu dikemukakan dua buah perumpamaan singkat.Dengan demikian penulis mau memberikan sekadar ilustrasi pada tingkah laku orang-orang baik.Dengan sukacita dan sukarela dan bukan kerana takut dihukum,mereka hendaknya mengosongkan diri untuk memperoleh kerajaan.dengan demikian kebijaksanaan Kristian mampu memahami ajaran Kristus dan penerapaannya dalam situasi dewasa ini.

Menghayati ekaristi dalam hidup

Orang Kristian adalah orang beriman yang hidup dari dan bagi Kristus.Segala sesuatu dipandangnya dengan kacamata iman ini.dan agar tetap didorong oleh Kristus,segala sesuatu ditinggalkannya.tiada usaha,tiada korban yang tidak dilakukannya.dalam pandangan orang lain pengabdiannya itu tak tampak.sebab ia hidup biasa dengan tanggungjawab seperti orang lain juga.Kekurangan dan kelemahan pun ada padanya.tetapi ia dijiwai oleh semangat baru.Itulah yang membuat dia sedikit banyak menjadi manusia baru.Di situlah ia menemukan erti hidupnya.