Hari Minggu Biasa Ke 7

Antifon pembukaan;
* Tuhan akau percaya akan kasih setia Mu..Hati ku gembira kerana Engkau menyelamatkan daku.aku nemyanyi bagi mu kerana kebaikan Mu terhadap ku.

Kata Pembukaan ;
Sering kali kita mahu membuat allah menurut citra kita,allah yang membenarkan kita.Ia harrus baik terhadap orang yang kita anggap baik tetapi haru menghukum siapa pun yang jahat terhadap kita.Tetapi Allah di dalam agama kita bukanlah demikian.Ia menyayangi semua orang dan menyinarkan matahari-Nya kepada yang baik,maka kita harus saling menaruh cinta kasih,membela kedamaian dan keadilan serta sempurna sebagaimana Bapa di surga sempurna adanya.

Bacaan :
1. Im 19;1-2,17-18 "Kasihlah sesama mu seperti diri mu sendiri."

Kutipan ini termasuk hukum kekudusan.Pada dasarnya adalah tuntutan kepada Israel,agar menjadi milik Allah Perjanjian secara mutlak.semua warga harus bersatu padu,sehingga dapat bertahan terhadap kebencian dan balas dendam.Kesatuan itu harus diteguhkan oleh semua warga.Maka hak wewenang sesama warga harus dihormati sebagaimana miliknya sendiri.

2. 1 Kor 3;16-23 'Semuanya itu milik mu,tetapi kamu milik Kristus dan Ktistus milik Allah".

Umat di Korintus terpecah belah.Paulus memperingatkan bahawa masyarakat mereka merupakan bangunan rohani yang dijiwai dan dipersatukan oleh Roh.Untuk mencapai itu sia-sialah segala usaha,bila didasarkan atas kebijaksanaan insani belaka.Hanya kebijaksanaan ilahi seperti yang ada pada Kristus yang akan berhasil.

3. Mat 5:38-48 "Kasihilah musuh-musush mu.!"

Kristus minta kepada para murud-Nya agar mengesampingkan hukum balas dendam.Ia menghendaki cinta kasih yang tidak membalas kejahatan dengan kejahatan.Contoh mengenai hal ini diberikan-Nya ketika tergantung di salib.Sebagaimana Ia mendoakan para pembunuh-Nya.Cinta kasih putera dan puteri Allah harus melebehi kesatuan bangsa Yahudi atau bangsa lain.itulah jawaban atas seruan Bapa yang menyayangi semua orang dan mau membimbing mereka ke arah kesempurnaan.

Antarbacaan ;
R : Tuhan itu pengasih dan penyayang.
* Pujilah Tuhan hai hati ku!Pujilah nama Nya yang kudus,hai seluruh batin ku! Pujilah tuhan,hai hati ku !Jangan lupa akan segala kebaikan-Nya !.

*Dialah yang mengampuni segala kesalahan mu dan menyembukan segala penyakit mu.dialah yang meluputkan hidup mu dari kematian dan memahkotai engkau dengan kasih setia dan rahmat.

* Tuhan itu pengasih dan penyayang,lambat akan marah dan penuh kasih setia.Ia tidak memperlakukan kita setimpal dosa kita dan tidak membalas sepadan kesalahan kita.

* sejauh timur dan barat,sekian jauhlah dibuang Nya kesalahan kita.Seperti seorang bapa yang sayang akan anaknya,demikianlah Tuhan sayang akan orang yang takwa.

Menghayati Ekaristi dalam Hidup:

Sesama kita bukanlah sanak saudara dan sahabat-sahabat kita saja tetapi juga semua orang.Cinta kasih tidak mengenal batasan.Maka hati nurani harus selalu mawas diri dan membersihkan diri.Bukankah kita sering masih mirip dengan orang-orang Perjanjian Lama,bila kita tilik reaksi-reaksi kita ?Hendaknya kita semakin mengkristiankan hati kita.Banyak yang menyatakan seakan-akan moral Kristian menuntut yang mustahil.Hanya Roh Kristuslah yang dapat memberi daya untuk menhgayati moral Kristian.