Har Minggu PASKA 1


Antifon Pembukaan :
* Aku telah bangkit dan tetap bersama Engkau,ya Bapa.tangan mu Kau tumpangkan atas diri Ku.Kebijaksanaan mu sangat menajubkan ..Alleluia.

Kata Pembukaan ;
* Selamat Paska.Paska adalah hari yang diagungkan Tuhan.Maka selayaknyalah kita rayakan dengan meriah.Paska bukan semata-mata kenangan akan kebangkitan Kristus saja.Paska pun hari raya kita bersama.dalam kebangkitan Kristus kita pun ikut serta bangkit dari maut.dan terbukalah bagi kita masa depan yang cerah.Kita dibebaskan dari dosa-dosa kita dan bersama Kristus bangkit dengan hidup baru.Kita mau memberi kesaksiaan atas perutusan ilahi ialah bahawa kita diciptakan untuk hidup kekal bersama Tuhan.Maka marilah kita bersukaria pada hari raya Paska ini,memuji syukur atas kebangkitan Kristus.

Bacaan I -Kis 10;34a,37-43 " Kami makan dan minum bersama Yesus,sesudah Ia bangkit dari alam maut."
*Dalam perjalanan pastoral di antara kaum bukan Yahudi dan sebagai pembicara para rasul.Petrus mengambarkan sepintas kilas bermacam-macam tahap kehidupan Yesus yang berpuncak pada penderitaan dan kebangkitan-Nya.Para rasul itu dipilih oleh Yesus sendiri sebagai saksi-saksi mata kehidupan-Nya ditengah masyarakat serta kebangkitan-nya pula.Hanya para rasul yang dapat memasuki misteri-Nya pula.Hanya para rasul yang dapat memasuki misteri-Nya dan menjadi pewarta-pewarta-Nya.Kaum beriman menerima kesaksiaan itu yang sekaligus merupakan tafsir Kitab Suci.Mereka mengabungkan ndiri dengan para murid pertama atas kesaksiaan pengalaman itu.

Pembacaan II - Kol 3;1-4 "Arahkanlah usaha mu kepada alam hidup Kristus."
* Pada malam Paska para baptisan baru diajak memulai hidup baru yang suci.Di sini Paulus melangkah lebih lanjut.Hidup baru itu adalah hidup kekal Kristus yang telah bangkit.Memang masih tersembunyi dan baru dihayati dalam iman tetapi akan menuju kesempurnaannya.Pengikut Kristus tak boleh melarikan diri dari kenyataannya di dunia ini ataupun tuntutan-tuntutan dan tanggungjawabnya.Dalam perjalanan menuju kerajaan Allah ia akan disinari cahaya,sehingga dapat menemukan hidup yang sebenarnya.

Bacaan Injil - Yoh 20;1-9 " Yesus harus bangkit dari alam maut".
* Iman para rasul akan kebangkitan Kristus lambat laun tumbuh meskipun dihantui oleh keraguan dan kebangkitan.Demikianlah misalnya Petrus  di makan yang kosong,belum mau percaya juga.Baru sesudah bertemu sendiri dengan Kristus ia percaya.Tanda itu hanya dimengerti oleh para murid yang terkasih kerana instuisinya.Petrus tinggal memberi kesaksiaan resmi sebagai ketua kelompok para rasul,mungkin atas desakan Yohanes.dan pandangan Yohanes ini perlu kita perhatikan;orang tak usah melihat dulu untuk percaya.

Pengantar Injil :
* Alleluia....Alleluia.. ..Mari kita merayakan perjamuan Paska,sebab Yesus Kristus sudah dikorbankan..Alleluia..Alleluia.


Antarbacaan ;
R : Inilah hari yang diagungkan Tuhan.Marilah kita rayakan dengan gembira.

* Bersyukurlah kepada Tuhan sebab Ia baik,kekal abadi kasih setia-Nya.Hendaklah Israel berkata;kekal abadi kasih setia-Nya.

* Tuhan bertindak dengan tangan kuat,tangan Tuhan mahakuasa.Aku tidak akan mati,aku tetap hidup untuk mewartakan karya-karya Tuhan.

* Batu yang dibuang oleh para pembangun telah menjadi batu sendi.Karya Tuhanlah itu yang sangat mengkagumkan kita.

Menghayati Ekaristi Dalam Hidup
* Kebangkitan Yesus membuka masa depan yang cerah.Para rasullah jaminannya.Sebab merekalah saksi-saksi otentik kita.Hidup orang berada ditengah-tengah kejadiaan yang selalu baru dan paripurnanya dalam kemuliaan.Sementara itu iaitu masa gereja-kita hidup dalam kegelapaan iman.Kita bertumpu pada kesaksiaan mereka yang melihat dan percaya.Kita pun menjadi tanda-tanda hidup mengenai kekuataan kebangkitaan yang dikerjakan oleh Roh Kudus di dalam Gereja-Nya.seturut teladaan murid terkasih Kristus hendaknya kita menyesuaikan diri dengan Yesus yang telah bangkit dalam cinta kasih dan iman kita.