Hari Minggu Paska ke 7


Antifon Pembukaan :
Tuhan dengarkanlah suara seruan ku,kasihanilah aku dan kabulkanlah doa ku.Seturut sabda Mu ku cari wajah Mu,wajah Mu ku cari ya Tuhan.Jangan wajah Mu Kau sembunyikan daripada ku.

Kata Pembukaan:

Roh kudus itu bagi kita tetap suatu misteri.Kita percaya tetapi sulit untuk menyedari kehadiran-Nya.Maka tetap sulit bagi kita dalam masa persiapan Pentekosta ini menantikan suatu atau seseorang.Ajaran bahawa Gereja Kristus umat Allah dimana kita merupakan batu-batu hidup bahawa gereja itu masih ada dan hidup sekalipun banyak kekurangan insaninya dapat sedikit sebanyak membantu kita menemukan Roh Kudus di belakang layar peristiwa-peristiwa itu.dalam setiap perayaan ekaristi Roh Kudus hadir denga daya -Nya untuk membantu kita kepada Bapa melalui Kristus.

Renungan Bacaan I Kis 1;12-14
" Mereka semua bertekun sehati dalam doa".
Sebelum kembali kepada BapaNya,Yesus menjanjikan Roh kepada para murid.Lukas menceritakan bagaimana kelompok pertama itu bersama Bunda Maria menantikan kedatangan Roh,sambil mengasingkan diri untuk merenungkan pesan-pesan terakhir Yesus.Di dalam kelompok itu masih terdapat beberapa angota keluarga terdekat.

Antarbacaan :
R : Aku yakin akan merasakan kebaikan Tuhan selagi aku masih hidup.
# Tuhanlah cahaya dan penyelamat ku,siapa kan ku takuti?Tuhanlah benteng hidup ku,siapa kan ku gentari?

# Hanya satu yang ku minta pada Tuhan,hanya inilah yang ku kehendaki;diam di rumah Tuhan sepanjang hidup ku,untuk merasakan kebaikan Tuhan dan menakmati rumah-Nya.

# Tuhan,dengarkanlah suara seruan ku,kasihanilah aku dan kabulkanlah doa ku.Seturut sabda Mu,ku cari wajah Mu.

Renungan Bacaan II 1 Ptr 4:13-16
'Berbahagialah kamu kalau dicaci maki kerana menjadi pengikut Kristus."

Yesus telah memberi tahu murid-murid-Nya bahawa mereka akan mengalami penderitaan pula sebagaimana Dia sendiri.Tetapi hendaknya mengembirakan bagi mereka,dapat ikut serta dalam penderitaan Kristus dan memberi kesaksiaan atas nama-Nya.sebab dengan demikian kita ikut bekerja sama dalam pembangunan Gereja,tubuh Kristus.tetapi hal ini hanya dapat dihayati dan dimengerti berkat cahaya Roh Kudus.

Pengantar Injil :
# Alleluia...Alleluia...Kamu takkan Ku tinggalkan seperti anak yatim piatu.Aku akan datang pada Mu dan hati mu akan bersukacita.

Renungan Injil Yoh 17:1-11a
'Ya Bapa,muliakanlah kiranya Putera Mu."

Yesus memulai penderitaan-Nya dengan berdoa.Ia meneliti apa yang telah dikerjakan-Nya.Nasib dan perutusan para murid diserahkanNya kepada Bapa.Hanya Putera yang dapat mengajarkan Allah yang benar dan secara demikian memberkan hidup kekal.Kini giliran merekalah dibawa dorongan Roh Kudus mewartakan khabar gembira di dunia.Apa pun yang akan terjadi,Bapa akan selalu beserta mereka dan menjaga mereka.

Menghayati Ekaristi dalam Hidup
# Orang yang merenung dan berdoa akan menyedari siapakah dia itu sebenarnya.Berkat rahmat ia menjadi putera Allah.Keyakinan ini belum cukup.Ia harus terus-menerus mencari apa yang dalam kenyataan telah dicapai dalam hidupnya,kesimpulan-kesimpulan mana yang harus ditarik dari situ dan apa yang masih harus dikerjakannya.Berkat Roh yang telah dicurahkan kepadanya,Gerejalah tempat panggilan itu dapat berkembang secara meluas dan mendalam.