Hari Minggu Biasa Ke 33..




Antifon Pembukaan

Tuhan bersabda,Aku merencanakan kesejahteraan dan bukannya bencana.Berserulah kepada Ku dan Aku akan mendengarkan kamu.Aku akan mengembalikan kamu dari segala tempat pembuanganmu.

Kata Pembukaan :

Kepada kita masing-masing Tuhan memberikan sejumlah modal bakat.DiharapkanNya kita mengelolakan modal itu dengan cerdik,agar kita mempunyai keberanian dan fantasi untuk membungakan modal itu.Ia tidak berkenaan bila kekayaan iman kita itu kita simpan dengan aman,bila kita tidak berani mengambil risiko dan bila kita tidak ikut serta membangun dunia baru dan indah,dimana setiap orang merasa krasan tinggal di situ.Tuhan tidak suka ,bila bakat-bakat itu kita sembunyikan ditanah.Kita adalah anak-anak cahaya dan pada hari Tuhan yang akan datang bagaikan pencuri di waktu malam,kita harus menyerahkan hasil kerja kepada Tuhan.

Mazmur Antarbacaan :
R : Berbahagialah setiap orang yang takwa.

*Berbahagialah setiap orang yang takwa yang hidup sesuai dengan bimbingan Tuhan.Engkau akan menikmati hasil jerih payah mu,hidup mu akan bahagia dan sejahtera.

* Isteri mu subur dalam rumah mu bagaikan pokok anggur,anak-anak mu mengelilingi mejamu bagaikan tunas zaitun.

* Demikianlah suami yang takwa akan diberkati,semoga Tuhan memberkati engkau dari Sion.Semoga engkau menikmati kemakmuraan Yerusalem seumur hidup dan melihat anak cucu mu turun-temurun.

Bacaan I Amsl 31:10-13,19-20,30-31
Penulis menggambarkan isteri teladaan yang tetap setia dalam pekerjaannya sehari-hari.Rashia kekuataan bersumber pada iman akan Tuhan.

Bacaan II: 1 Tes 5:1-6
Sebagai anak-anak cahaya kita hidup dari Allah.Kita harus siap dan waspada,menantikan kerajaan yang sudah dijanjikan.Kita harus berjaga jangan sampai tertidur kerana lalai dan malas,seperti anak-anak kegelapaan.

Pengantar Injil :
Alleluia,Alleluia… Tinggallah dalam Aku,maka Aku tinggal dalam kamu.Barangsiapa tinggal dalam Aku,berbuah banyak.Alleluia…Alleluia

Bacaan Injil – Mat 25;14-30
Hidup yang diberikan Kristus kepada manusia adalah bagaikan modal dengan pelbagai kemungkinan.Kita mengelolanya sesuai bakat kita masing-masing dan mengusahakan agar dapat berkembang dan berbuah.Pada saat kedatanganNya kembali Kristus akan minta pertanggungjawabaan.Hamba yang setia dan rajin akan menerima pahala yang jauh melebihi harapan.sedangkan yang malas akan kehilangan segala kesempataan.


Menghayati Ekaristi dalam Hidup
Kristus mempercayakan harta kekayaan kepada Gereja,masyarakat cinta kasih untuk dikelalakan,diperkembangkan sambil menantikan kedatanganNya kembali:ciptaan,kebudayaan,kekayaan rohani Injil,iman akan Kristus,kerukunan dan kekeluargaan dalam mengabdi Tuhan.Untuk menunaikan tugas itu Roh Kudus telah membagikan bermacam ragam kurnia kepada seluruh Gereja,masing-masing sesuai tugasnya.Masing-masing diberi kesempataan tanpa merugikan pihak lain.Pada hari Tuhan mengganjar hamba-hamba yang setia,masing-masing akan ikut serta dalam sukacita bersama