Hari Minggu Prapaska ke 5


Antifon Pembukaan ;
* jatuhkanlah keputusan adil bagi ku,ya Allah dan bela lah perkara ku terhadap orang jahat.Luputkanlah aku dari orang curang dan penipu Engkaulah Allah pelindung ku.

Kata Pembukaan :
Mati dikubur:peristiwa yang pasti kita alami,namun tetap penuh misteri.Berabad-abad orang bergumul melawannya;apa erti segala jerih payah dan korban,bila semuanya punah oleh maut?dalam hidup Yesus kita memperoleh kesempataan untuk menemukan cinta kasih Bapa dalam iman,sebab Bapa memanggil kita masing-masing untuk hidup bahagia bersama dengan dia.kristus sendiri telah mengalahkan maut dan hidup di sisi Bapa.Kebangkitan Lazarus beberapa hari sebelum pekan penderitaanNya dimulai,adalah pralambang kemenangan Yesus atas maut dan bagi kita semua suatu tanda penghargaan akan hidup yang tidak akan dicabut tetapi diperbaharui.

Bacaan I : Yeh 37;12-14 "Aku akan mencurahkan Roh Ku kepada mu dan kamu akan hidup kembali."

Kutipan ini memberi penjelasaan mengenai penglihataan tentang tulang-tulang kering.Umat Israel terpecah belah kerana pembuangan.tetapi Yehezkiel menjanjikan pembaharuaan dan pemulihan.dalam janji itu akan kita lihat dalam kitab lain,tunas harapan akan kebangkitan badan dan hidup dimasa mendalam.

Bacaan II - Rm 8;8-11 " Roh allah yang membangkitkan Yesus dari alam maut tinggal dalam diri mu."
"Daging" menurut Paulus adalah manusia yang menutup diri dalam dosanya.sebaliknya "roh' adalah daya hidup baru.Ia memberikan Roh Kristus yang bangkit kepada umat.Orang Kristian tetap akan mati,tetapi berkat iman dan pembaptisan ia tetap menerima hidup sebagai putera angkat Bapa.daya ilahi yang bangkitkan Kristus itu juga telah bekerja padanya,sambil menantikan kebangkitan dalam kemuliaan.

Pengantar Injil
* Akulah kebangkitan dan kehidupan.yang percaya pada Ku takkan mati.

Pembacaan Injil - Yoh 11:1-45 'akulah kebangkitan dan kehidupan."
Yesus diutus Bapa-Nya memberikan hidup kepada manusia secara melimpah.Hal itu dilaksanakan dengan wafat Nya.Kebangkitan Lazarus merupakan salah satu tandanya,bahkan mempercepatkannya.Ketika Yesus sampai di Betania,Lazarus telah empat hari meninggal dunia.Marta menyatakan imannya akan kebangkitan pada akhir zaman.tetapi ia belum tahu,bahawa Dia itu kebangkitan dan kehidupan.Kebangkitan dimulai bila kita mengimani yesus sebagai al masih,Putera Allah.Maka hidup lalu kita miliki.Kematiaan fisik takkan dapat membinasakannya lagi.

Antarbacaan :

R : Pada Tuhanlah kasih setia dan penebusan berlimpah.

* Dari jurang yang dalam aku berseru kepada Mu,ya Tuhan,Tuhan ku dengarkanlah seruan ku.Hendaklah telinga mu menaruh perhatiaan kepada jeritaan doa ku.

* Jika Engkau menghitung-hitung kesalahaan ya Tuhan,siapakah dapat bertahan?Tetapi syukurlah Engkau suka mengampuni sehingga orang mengabdi kepada Mu dengan takwa.

* Aku berharap pada Tuhan,hati ku mengharapkan sabda Nya.Hati ku menantikan Tuhan ku,lebih dari penjaga menantikan fajar.Lebih dari penjaga menantikan fajar Israel menantikan Tuhan.

* Sebab pada Tuhanlah kasih setia dan penebusan yang berlimpah-limpah.Tuhanlah yang akan membebaskan Israel dari segala kesalahannya.

Menghayati Ekaristi dalam hidup:
Kristuslah hidup kita.Maut tak kuasa lagi atas kita,kalau Kristus hidup dalam diri kita.Sekarang kematian seperti bagi Dia,hanyalah suatu peralihan penuh misteri menuju kehidupan yang lebih luhur,hidup yang sejati dan kekal.bila kita hidup menurut 'roh' dan bukan menurut "daging",maka kita memberi kesaksiaan atas kebangkitan Kristus yang merupakan bukti dan permulaan kebangkitan kita.